22.06.2025

🤖 Dzieci kontra AI: Czy przyszłość już nadeszła… i czy jesteśmy na nią gotowi?

🤖 Dzieci kontra AI: Czy przyszłość już nadeszła… i czy jesteśmy na nią gotowi?

Czy wiedzieliście, że co czwarte dziecko w wieku 8–12 lat już korzysta z narzędzi generatywnej AI, takich jak ChatGPT czy DALL-E?

To nie jest scenariusz z przyszłości. To dzieje się teraz. A mimo to dzieci wciąż są najmniej reprezentowaną grupą w debatach o regulacjach, etyce i projektowaniu systemów AI.

Raport przygotowany przez LEGO Foundation i The Alan Turing Institute nie pozostawia złudzeń:

➡️ dzieci korzystają z AI głównie do zabawy, nauki i rozwijania kreatywności,
➡️ dzieci z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi korzystają z AI częściej – często jako wsparcie w komunikacji i relacjach,
➡️ dzieci z prywatnych szkół mają dużo większy dostęp do AI niż te ze szkół publicznych (52% vs 18%),
➡️ a mimo wszystko – większość dzieci woli tworzyć sztukę tradycyjnymi metodami niż z pomocą AI.

Ale to nie wszystko.

📉 Ciemna strona: dzieci mówią o:

🔴 dezinformacji i trudnościach w odróżnieniu co jest prawdą, a co AI,
🔴 braku reprezentacji – dzieci innych kultur i kolorów skóry nie widzą siebie w wygenerowanych treściach,
🔴 obawach o środowisko – AI zużywa wodę, energię i dzieci to widzą, czują, rozumieją.

🔁 Paradoks zaufania

👨‍🏫 Nauczyciele? Ufają AI w planowaniu lekcji i mówią o większej efektywności.

👩‍👧 Rodzice? Cieszą się, że dzieci uczą się z AI… ale boją się, że AI uczy ich głupot.

👧 Dzieci? Same chcą decydować, jak i po co korzystają z AI, ale też chcą czuć się bezpieczne. Mówią: “Zróbcie to lepiej. Zróbcie to dla nas.”

🔄 Co możemy z tym zrobić?

📌 Zacznijmy włączać dzieci w projektowanie AI – bo kto jak nie one będzie żyć z tą technologią przez kolejne dekady?

📌 Wprowadźmy edukację o AI do szkół podstawowych – nie tylko czym jest, ale jak jej ufać i jak się chronić.

📌 Twórzmy narzędzia, które uwzględniają różnorodność i potrzeby dzieci – również te z mniejszych miast, szkół publicznych i różnych kultur.

📌 Zadbajmy o środowisko – dzieci to widzą. My też powinniśmy.

🔊 Ten wpis to apel do twórców technologii, decydentów, edukatorów, rodziców – i do Ciebie. Bo technologia to tylko narzędzie. To my nadajemy jej kierunek.